W najnowszym numerze „Kwartalnika Prawa Prywatnego” (2011, z. 1), wydawanego przez Polską Akademię Umiejętności w Krakowie, ukazała się moja rozprawa pt. Handlowy charakter umowy agencyjnej.
Opracowanie koncentruje się na wyjaśnieniu związku między umową agencyjną a obrotem gospodarczym, wymaganym przez art. 758 § 1 Kodeksu cywilnego. Przepis ten wymaga bowiem, aby przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązywał się „w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa”, zaś dającego zlecenie nazywa „przedsiębiorcą”.
Formułuję tezę, że wymóg, aby przyjmujący zlecenie agent zobowiązywał się „w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa” oznacza jedynie, że działalność agenta wykonywana na podstawie danej umowy agencyjnej musi posiadać cechy działalności gospodarczej. Agent nie musi natomiast w momencie zawarcia umowy agencyjnej prowadzić jakiejś działalności gospodarczej czy być wpisany do właściwego rejestru/ewidencji przedsiębiorców.
Z kolei jeśli idzie o dającego zlecenie, to zawarcie przez niego umowy agencyjnej powinno pozostawać w funkcjonalnym związku z prowadzoną lub zamierzoną przez niego działalnością gospodarczą.
Opracowanie zawiera obszerne uwagi prawnoporównawcze dotyczące prawa i orzecznictwa niemieckiego. Formułowane tezy są konfrontowane z wynikami wykładni postanowień dyrektywy 86/653/EWG z 18 grudnia 1986 r. w sprawie koordynacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do przedstawicieli handlowych działających na własny rachunek (Dz. Urz. WE L 382 z 31.12.1986 r., s. 17-21; Dz. Urz. UE polskie wydanie specjalne z 2004 r., rozdz. 6, t. 1, s. 177-181).
Serdecznie zapraszam do lektury!
Dodaj komentarz